FANDOM

- Milczenie jest złotem, to nasza dewiza.
- Powiem więcej, zilczenie jest młotem - to dasza newiza.
~ Tajniak i Jawniak

Tajniak i Jawniak (fr. Dupont et Dupond, ang. Thompson and Tomphson) to dwójka nierozłącznych tajnych policjantów przyjaźniących się z głównymi bohaterami.

Wygląd Edytuj

Obaj policjanci niemal nie różnią się wyglądem; jedynym, co pozwala ich rozróżnić, jest kształt wąsa - brzegi wąsów Tajniaka są rozsunięte w przeciwieństwie do Jawniaka. Obaj są tego samego wzrostu, zawsze ubierają się w czarne garnitury i meloniki i noszą ze sobą laski. Pod wpływem N14 zaczynają rosnąć im długie włosy, brody i wąsy zmieniające dynamicznie kolor.

Charakter Edytuj

Tajniak i Jawniak nie są specjalnie inteligentni i często postępują naiwnie lub głupio - np. wchodzą do rakiety, by obserwować jej wylot, nie zdając sobie sprawy, że start wyznaczono na 1.34 w nocy lub zakopując dziurę na bezludnej wyspie, ażeby nikt do niej nie wpadł. Mają zwyczaj powtarzania słów poprzednika, dodając przy tym powiem więcej, co wzmaga efekt komiczny. Często mylą przy tym słowa i litery.

- Co za szczęśliwy zbieg okoliczności!
- Powiem więcej, co za szczęśliwy zbieg.
Są też niezwykle niezręczni, niezgrabni i pechowi; na każdej misji dokumenty zostają im skradzione im w pociągu. Kiedy wyruszają na misję do obcego kraju, przebierają się w tradycyjny strój charakterystyczny dla danej kultury dla niepoznaki, co oczywiście jedynie zwraca na nich powszechną uwagę.

Pokrewieństwo Edytuj

Nigdy nie stwierdzono oficjalnie, czy Tajniak i Jawniak są spokrewnieni. Kapitan niekiedy określa ich mianem braci syjamskich lub papużek nierozłączek, Miluś w Kierunek Księżyc na ich widok mówi: Pysznie! Ostre wejście Tajniak And Jawniak Brothers! Sami detektywi wyglądają praktycznie identycznie tudzież są nierozłączni i nigdy nie byli na misji samotnie - co więcej, w całym komiksie jest zaledwie kilka plansz, na których są oddzielnie na rysunkach. Można podejrzewać, że są bliźniakami, Hergé nigdy tego jednak nie potwierdził.

Ciekawostki Edytuj

  • Pojawiają się po raz pierwszy w Tintinie w Kongo, gdzie stoją na peronie i obserwują reportera; są jednak narysowani tylko na jednej planszy, a ich imiona nie zostają podane.
  • W całej serii próbowali kilkukrotnie zaaresztować Tintina, oskarżyli też Baryłkę o zabójstwo.
  • W tomie Świątynia Słońca starają się bezskutecznie wykorzystywać radiestezję, by odnaleźć zaginionych bohaterów.
  • W tomie Tajemnica Jednorożca kupują zestaw lasek na pchlim targu.
  • W Czarnej Wyspie przypadkowo zwyciężają konkurs lotniczy.

Występy Edytuj