FANDOM

Tajemnica Jednorożca to dziewiąty tom serii Przygody Tintina autorstwa Herge. Na podstawie komiksu powstał film animowany. Do fabuły tomu w wielu punktach nawiązuje film Przygody Tintina w reżyserii Stevena Spelbierga.

Był to, aż do wydania Tintina w Tybecie, ulubiony tom autora.

Fabuła Edytuj

Tintin na targu staroci spotyka się z policjantami, którzy pracują nad sprawą notorycznych kradzieży kieszonkowych, będąc przy tym raz za razem obrabowanymi. Reporter zauważa piękny model statku, który postanawia kupić jako prezent dla kapitana. Dwójka ludzi stara się go odeń odkupić, proponując coraz to wyższe kwoty, na co chłopak się nie zgadza. Jeden z nabywców, pan Saharyna, odwiedza reportera i daje mu swoją wizytówkę, gdyby ten zmienił zdanie. Miluś przypadkiem przewraca okręt i łamie najwyższy maszt, co udaje się szybko naprawić. Baryłka na widok statku zauważa, że na portrecie jego przodka znajduje się taki sam okręt; jak się okazuje, na statku na portrecie widnieje nazwa: Jednorożec. Tintin wraca do siebie, aby sprawdzić, czy jego statek też się tak nazywa, okazuje się jednak, że model został skradziony.

Reporter, podejrzewając jednego z nabywców, odwiedza go i znajduje tam identyczny model statku; okazuje się jednak, że ten nie ma śladów po uszkodzeniu. Statek w rzeczy samej nazywa się Jednorożec. Tintin wraca do siebie i zastaje mieszkanie całkowicie splądrowane; sprzątając, znajduje pod komodą zwinięty pergamin z dziwnymi słowami. Dochodzi do wniosku, że papier musiał być schowany w głównym maszcie i wypadł, gdy Miluś go złamał; włamywacz zabrał statek, po czym zorientował się, że pergaminu nie ma w środku i wrócił do mieszkania, gdzie nic nie umiał znaleźć. Przekonany, że chodzi o skarb, idzie do kapitana i zastaje Baryłkę z odnalezionym na strychu kapeluszem i szpadą. Okazuje się, że ten znalazł odziedziczoną po Franciszku de Barilce skrzynię, gdzie natknął się na jego pamiętnik; opowiada przyjacielowi historię, jak jego przodek zamordował Szkarłatnego Rackhama, pirata, który wdarł się na jego statek ze swoim niebotycznym skarbem i wysadził zajętego przez piratów Jednorożca w powietrze. Okazuje się, że jego trzej synowie mieli otrzymać po jednym modelu jednorożca i pochylić najwyższy maszt do przodu. Tintin dochodzi do wniosku, że pergamin musi być wskazówką do miejsca ukrycia skarbu; okazuje się, że skradziono mu portfel, w którym ów pergamin się znajdował.

Panu Saharynie również skradziono pergamin; mężczyzna podejrzewa drugiego z nabywców z pchlego targu. Kilka dni później Tajniak i Jawniak odzyskują portfel Tintina (złodziej uciekł, zostawiając im w rękach swój płaszcz). Kapitan i reporter spotykają na Labradorskiej 26 człowieka z pchlego targu, który twierdzi, że ma im coś ważnego do powiedzenia, w progu jednak postrzela go ktoś z przejeżdżającego samochodu. Mężczyzna, tracąc przytomność, pokazuje palcem wróble, mówiąc Tintinowi, że ktoś czyha na jego życie. Gazetom zostaje przekazana wiadomość o jego śmierci.

Kilka dni później Tintin zostaje uśpiony i porwany w drzwiach własnego mieszkania - Miluś rzuca się w pogoni za zabierającym go samochodem. Parę godzin później reporter budzi się w podziemiach zamku Księżymłyn; ktoś zwraca się do niego przez interkom, każąc mu wyjawić położenie pergaminów; gdy ten wyjaśnia, że ma tylko jeden pergamin, porywacz daje mu dwie godziny na namysł. Tintinowi udaje się uciec z krypty, zamykając w niej swoich porywaczy; okazuje się, że zamek należy do braci Ptaszków, którzy też przeprowadzili zamach na życie mężczyzny z pchlego targu. Chłopak dzwoni do kapitana, ten jednak nic nie rozumie z jego próśb o pomoc. Ścigany przez Nestora i obydwu braci, Tintin ostatecznie zostaje wzięty na muszkę. W tym momencie z odsieczą przybywają Miluś, kapitan i policjanci.

Kapitan wyjaśnia, że ofiara zamachu odzyskała przytomność i podała nazwisko Ptaszków; w ten sposób Baryłka zrozumiał, co chciał przekazać mu reporter. Okazuje się, że bracia znaleźli trzeci pergamin i od tej pory poszukiwali dwóch pozostałych modeli; człowiek z pchlego targu, Barnaba, był jednym z ich agentów, który miał ukraść pergaminy Tintinowi i panu Saharynie, gdy jednak przyszło do zapłaty, wybuchła kłótnia pomiędzy nim a braćmi. Barnaba zagroził, że wyjawi wszystko reporterowi, a zaniepokojeni Ptaszkowie postanowili zabić mężczyznę. Maksym Ptaszek ucieka z dwoma pergaminami w portfelu; Tajniak i Jawniak znajdują kieszonkowca-kleptomana, który ma u siebie pełną kolekcję skradzionych portfeli. Tintin znajduje u niego portfel Maksyma z dwoma pergaminami w środku i odkrywa, jak należy czytać pergaminy, aby otrzymać współrzędne geograficzne miejsca, w którym zatonął Jednorożec.

Kontynuacją tomu jest Skarb Szkarłatnego Rackhama.

Ciekawostki Edytuj

  • W filmie animowanym przez chwilę widzimy paszport Tintina; możemy zeń wyczytać, że reporter urodził się 10 października 1929 roku, to jest w roku, kiedy został opublikowany pierwszy komiks z serii. Nie zostaje w nim jednak podane jego pełne nazwisko, w rubryce "znaki specjalne" widnieje natomiast napis "brak".
    Screenshot 2020-06-26 Les Aventures De Tintin - Episode 9 - Le Secret De La Licorne - YouTube