FANDOM

Skarb Szkarłatnego Rackhama to jedenasty tom z serii Przygody Tintina autorstwa Hergé. Na podstawie komiksu powstał film animowany. Do wątków z tego tomu w wielu punktach nawiązuje film Stevena Spelbierga Przygody Tintina. Tajemnica Jednorożca.

Fabuła Edytuj

Po tym, jak na jaw wychodzą informacje o planowanej wyprawie Tintina i kapitana, do reportera drzwiami i oknami pchają się ludzie twierdzący, że są potomkami Szkarłatnego Rackhama i w związku z tym należy się im część jego skarbu; Baryłka pozbywa się jednak wszystkich, wyjaśniając, że jest potomkiem kawalera Franciszka de Barilca, który zamordował pirata w pojedynku. Z przyjaciółmi spotyka się też ekscentryczny i zupełnie głuchy profesor Tryfon Lakmus, który usilnie stara się sprzedać im patent swojej łodzi podwodnej.

Już po wypłynięciu na statek docierają Tajniak i Jawniak; policjanci, jak się okazuje, mają ich chronić przed Maksymem Ptaszkiem, który uciekł z więzienia. Nieco później kapitan znajduje na pokładzie tajemnicze urządzenie, które bierze za machinę piekielną; szybko okazuje się, że to blacha, którą ktoś umieścił w skrzyniach na whiskey. Zagadka rozwiązuje się, gdy bohaterowie znajdują w szalupie... Lakmusa. Jak się okazuje, profesor rozmontował swoją łódź podwodną i umieścił ją na statku.

Kapitan oblicza położenie wyspy, na której znalazł się kawaler po wysadzeniu Jednorożca w powietrze; w opisanym miejscu nic nie znajdują. Okazuje się, że Baryłka posłużył się południkiem Greenwich, podczas gdy kawaler liczył, odnosząc się do południka paryskiego. Po ponownym przeliczeniu współrzędnych docierają na wyspę, gdzie znajdują fetysz kawalera i szczątki łodzi, którą ten przypłynął na wyspę. Podczas drogi powrotnej kapitan próbuje zastrzelić rekina płynącego w ich kierunku; okazuje się, że to łódź podwodna Lakmusa. Tintin komentuje to wydarzenie słowami: no, kapitanie, zaczynam wierzyć, że aparat pana Lakmusa bardzo się nam przyda...

Tintin schodzi w łodzi podwodnej na dno, aby poszukać wraku Jednorożca; płynąc, zaczepia się o algi i nie może ruszyć z miejsca; odpala świecę dymną, a kapitan i Lakmus przychodzą mu na ratunek. Po tym incydencie reporter wraca do poszukiwań i odnajduje wrak. Podczas przeszukiwań statku, kapitan znajduje, ku swojej radości, kilkadziesiąt butelek rumu. Tintin natrafia na skrzynkę starych pergaminów, nad którymi zaczyna pracować Lakmus. Bohaterowie zaczynają zastanawiać się, czy skarb nie znajduje się na wyspie; po powrocie na wyspę dochodzą jednak do wniosku, że kawaler z pewnością zabrałby klejnoty ze sobą, gdy wracał do Europy. Rozwścieczony kapitan rzuca wahadełkiem Lakmusa, podczas gdy Tajniak i Jawniak zakopują dziurę, aby nie wpadł do niej żaden z mieszkańców bezludnej wyspy.

Dalsze poszukiwania nic nie dają; udaje się wydobyć jedynie części okrętu, kordelas i krzyż wysadzany klejnotami. Cała grupa wraca do Belgii, gdzie Lakmus odkrywa, że zamek Księżymłyn należał do przodka kapitana Baryłki; profesor, w dowód wdzięczności, użycza Baryłce pieniędzy na kupno zamku. Tintin oprowadza przyjaciela po pałacu; w krypcie znajdują globus przy figurze świętego Jana, a na nim zaznaczoną wyspę, na której byli; po naciśnięciu wyspy wieko globusa odpada, ukazując skarb znajdujący się w środku.