FANDOM

Wynocha, bando Zapoteków! Patagończycy! Janczarzy tureccy! Handlarze dywanów! Sparszywiali popaprańcy!
~ Kapitan, Świątynia Słońca

Kapitan Archibald Baryłka - jeden z głównych bohaterów serii i najblizszy przyjaciel Tintina (poza Milusiem ). Znany jest ze swojego alkoholizmu i upodobania do używania wyzwisk z nadzwyczaj barwnej i bogatej galerii. W całej serii używa ponad 500 różnych wykrzykników.

Wygląd Edytuj

Kapitan ma desing różniący się zupełnie od desingu Tintina; nie tylko wyglądają zupełnie inaczej, ale i ten jest dalece bardziej skomplikowany.

Baryłka jest osobą postawną, wysoką i silną. Ma czarne włosy, imponującą brodę i zmarszczki na twarzy; jego oczy są rysowane jako dwie obręcze. Zazwyczaj jest widziany w czarnej kurtce, granatowej bluzie i słynnej marynarskiej czapce.

Osobowość Edytuj

Mężczyzna jest gwałtowny, ekspresywny i emocjonalny, co przejawia się w częstym używaniu niecodziennych wyzwisk. Poznajemy go jako całkowicie uzależnionego od alkoholu i bezwolnego przeciwko zapędom swojego niecnego bossmana Alana; w trakcie serii staje się niezależny, silny i oddany swoim przyjaciołom do tego stopnia, że w Tintinie w Tybecie jest gotowy w pełni poświęcić dla reportera życie.

Kapitan ma nieprawdopodobnego pecha; jeżeli cokolwiek może się nie udać, to on jest tego ofiarą.

Czy pan to robi specjalnie? Ilekroć istnieje możliwość ćwiknięcia kozła lub rozbicia sobie czerepu, pan natychmiast z niej korzysta!
~ Lakmus, Kierunek Księżyc

Relacje Edytuj

Tintin Edytuj

Tintin i Baryłka poznali się w Krabie o złotych szczypcach, gdzie kapitan był zupełnie zależny od Alana; szybko nawiązali silną relację, głównie dlatego, że reporter poinformował go o odbywającym się na jego statku przemycie opium i zaoferował mu pomoc. W dalszych częściach wielokrotnie widzimy, że Tintin jest jedną z nielicznych - jeżeli nie jedyną - osobą, która potrafi powstrzymać niekiedy zbyt gwałtownego i emocjonalnego mężczyznę, a sam kapitan praktycznie nigdy nie traci do reportera cierpliwości. W serii wielokrotnie pojawiają się sugestie co do tego, że ta dwójka dzieli relację ojciec-syn: kapitan niekiedy zwraca się do chłopaka per mój mały lub synku oraz wypomina mu jego lekkomyślość. Tintinie w Tybecie widać wyraźnie, że ta dwójka jest w pełni gotowa poświęcić za siebie życie.

Mojebiedneserce

W kanonie Yvessa Rodgiera

Bianka Catasfiore Edytuj

Podczas gdy śpiewaczka uznaje się za dobrą przyjaciółkę kapitana, ten nie cierpi zarówno jej, jak i jej śpiewu. W części Klejnoty Bianki Catasfiore Baryłka - w panice - planuje wyjechać, gdy artystka przyjeżdża do Księżymłyna.

Lakmus Edytuj

Jakkolwiek w Skarbie Szkarłatnego Rackhama Baryłka niemal oszalał przez profesora, potem wprowadzili się do jednego domu i zostali bliskimi przyjaciółmi; Baryłka nadal niekiedy traci cierpliwość do Lakmusa, jednocześnie będąc gotowym do stanięcia w jego obronie, ilekroć ktoś go obraża lub krzywdzi.

Serafin Lampion Edytuj

Serafin zdaje się nie zauważać, że kapitan go nie znosi.

Dziedzictwo Edytuj

Kapitan jest potomkiem w prostej linii kawalera Franciszka de Barilca, kapitana statku Jednorożec; od części Skarb Szkarłatnego Rackhama mieszka w jego zamku, Księżymłynie.

Ciekawostki Edytuj

  • Istnieją listy alfabetyczne wszystkich jego wyzwisk i wykrzykników.
  • Najczęściej używa wykrzyknika Do stu tysięcy miliardów par zaśmierdłych rolmopsów!
  • Hergé kiedyś otrzymał sfałszowany list od fana, którego nazwa choroby pojawiła się w jednym z użytych w komiksie wyzwisk.
  • Jako jedyny w serii zwraca się do Tintina per mon garçon, co zostało przetłumaczone na synku; dosłownie oznacza to mój chłopcze.
  • Jest bardzo przywiązany do swojej czapki.
  • Jego imię poznajemy dopiero w przedostatnim tomie.
  • Nie cierpi SaniColi.

WystępyEdytuj

Filmy Edytuj

  • Tajemnica ,,Jednorożca"(film)
  • Świątynia Słońca(film)
  • Jezioro rekinów