FANDOM

Czang... och, kapitanie, to nawytworniejszy młodzieniec, jakiego w życiu widziałem: grzeczny, miły, uczynny, przekona się pan!
~ Tintin o Czangu w Tintinie w Tybecie

Czang - Czong Chen (fr. Thang Thong - Jen) to Chińczyk blisko zaprzyjaźniony z Tintinem, mający swój debiut w Błękitnym Lotosie. Powraca w tomie Tintin w Tybecie. Jest jedyną osobą na świecie, która zaprzyjaźniła się z yeti.

Historia Edytuj

Tintin i Czang poznali się w Błękitnym Lotosie, gdzie reporter ratuje go przed utonięciem. Chińczyk jednakowoż nie jest pewien co do jego dobrych zamiarów i nie rozumie, dlaczego Belg mu pomógł, twierdząc, że wszyscy biali ludzie są okrutni, tak jak ci, którzy zamordowali jego dziadków. Obaj przełamują lody, opowiadając sobie o tym, jakie stereotypy krążą w ich ojczystych krajach. Czang, jako że jego rodzice zaginęli, decyduje się iść dalej z dziennikarzem. Po drodze nocują w domu przyjaciela rodziców Chińczyka i natykają się na Tajniaka i Jawniaka. Policjanci mają rozkaz aresztowania Tintina, Chińczyk jednak podrabia list, aby ocalić reportera. Na dalszej drodze Czang i Tintin docierają pod świątynię, gdzie robią sobie zdjęcie, fotograf jednak okazuje się współpracować z Mitsuhirato i strzela do reportera; na ten widok Czang rzuca się na agresora, dzięki czemu ranny w ramię Tintin ma dosyć czasu, by zabrać mu broń. W dalszej części tomu Tintin i Czang współpracują ze sobą w rozpracowywaniu szajki szmuglerów opium. Gdy Tintin i państwo Wang zostają porwani, a szalony syn Wanga ma uciąć im głowy mieczem, Czang pojawia się i przestrzela ostrze. Pod koniec tomu chłopca adoptują państwo Wang. Kilka lat później Czang wybiera się do brata swojego ojczyma w Europie, aby tam współpracować z nim w antykwariacie, przed czym pisze do reportera list zawiadamiający o swoim przybyciu; jego samolot jednak rozbija się w górach, a Czang jako jedyny przeżywa katastrofę. Zostaje znaleziony przez yeti, który zabiera go do swojej jaskini i opiekuje się nim; Chińczyk daje radę wyryć na skale swoje imię po angielsku i w ojczystym języku. Po przybyciu ekipy ratunkowej człowiek śniegu ucieka, zabierając Czanga ze sobą. Zdesperowany młodzieniec zrzuca swój szalik, licząc na to, że ktoś go odnajdzie. Chińczyk zostaje powszechnie uznany za zmarłego. Mniej więcej w tym czasie Tintin widzi Czanga we śnie i, dowiadując się o katastrofie, postanawia pośpieszyć mu na ratunek; po długich przygodach w górach, kiedy jest już gotów się poddać, znajduje szalik przyjaciela i wyrusza tym tropem. Mnich z klasztoru, do którego reporter trafia po dalszych perypetiach, widzi w wizji Czanga pogrążonego w gorączce w jaskini yeti; Tintin, idąc tym tropem, odnalajduje pieczarę i znajduje w niej Chińczyka. Obaj ostatecznie opuszczają Tybet, zastanawiając się nad tym, czy yeti ma duszę ludzką. W następnej części Czang wysyła do Księżymłyna list, w którym zawiadamia, że dotarł do swojego przybranego wuja w Londynie.

Wygląd Edytuj

Czang jest bardzo drobną osobą o nadzwyczaj szczupłej twarzy. Ma czarne włosy, których pasmo opada na jedno skośne oko.

Charakter Edytuj

Czang jest osobą opanowaną, uprzejmą, wrażliwą i delikatną. Można zauważyć, iż w swoich listach używa bardzo kwiecistego i eleganckiego stylu. Jest bardzo współczującą osobą o czystym, szczerym sercu - życzy yeti, by ten nigdy nie został odnaleziony i zastanawia się, czy ten nie jest istotą ludzką.